Napjaink egyik legjövedelmezőbb vállalkozás ötlete a webshop indítás.
Sokan azért vágnak bele, mert szeretnék automatizálni az egész áruházuk működését.
Itt jön a képbe a dropshipping.
De mi az a dropshipping webáruház, hogyan működik a dropshipping Magyarországon, mik a legfontosabb előnyei és hátrányai – és egyáltalán mi a dropshipping jelentése?
A dropshipping jelentése
A dropshipping abban különbözik a hagyományos webshopoktól, hogy a webáruház nem tart készleten termékeket, hanem ehelyett a vásárláskor beérkező adatokat továbbítja a dropshipping beszállítóhoz vagy termékgyártóhoz, aki a terméket közvetlenül a vásárlóhoz juttatja el.
Tehát a webshop fő feladata az értékesítés lesz, és a többi feladat a dropshipping beszállítóra marad:
- raktározás
- logisztika
- csomagolás
- szállítás.
Neked tulajdonképpen csak az online számlázás, az ügyfélszolgálat és a pénzforgalom intézése marad.
Ez elsőre elég rizikósan hangozhat. Pedig ezen kívül rengeteg más előnye is van!
A dropshipping előnyei
1. Nagyon alacsony a belépési küszöb
Ez azt jelenti, hogy kevés eszközre van szükség az elindításához.
- nem szükséges saját raktárkészlet
- nem kell saját raktár sem
- nem igényel jelentősebb befektetést.
Mondjuk ki: olcsón elindítható.
Ez pedig nagyon jól jön egy kezdő vállalkozás számára.
2. Szinte végtelen szélességű termékpaletta
Mivel nincs szükséged beszerzésre és raktározásra, ezért gyakorlatilag a dropshipping beszállító bármely termékét hozzáadhatod a kínálatodhoz.
Lényegében csak egy webáruházra van szükséged, ami magához csalogatja a vásárlókat.
Minden mást megtesz helyetted a dropshipping beszállító.
3. A végletekig automatizálható
Nem kellenek emberek a raktározáshoz, a logisztikához, a csomagoláshoz, a szállításhoz.
Ha sikerül felépítened egy automatizált marketing gépezetet, illetve egy jól konvertáló webshopot, akkor a dropshipping meg tudja közelíteni a sokak által hőn áhított “passzív” jövedelmet.
Teljesen passzív sosem lesz – de nagyon közel lesz hozzá.
4. Sokkal kevesebb az adminisztráció
Mivel a termék nem nálad van, ezért a legtöbb ember által utált adminisztrációs terhek sem téged fognak terhelni.
Egyrészről ezzel rengeteg időt spórolsz meg – ami a vállalkozók legfontosabb erőforrása.
Másrészről (és ez talán még fontosabb) rengeteg kreatív energiád szabadul fel, amit olyan dolgokkal tölthetsz, amiket igazán szeretsz, például a marketing, az üzleti stratégia vagy a konverzió optimalizálás.
5. A vállalkozásod nincs helyhez kötve
A digitális nomádok korát éljük – egyre kevesebben szeretnek helyhez kötve lenni.
Nyáron a Balatonon, tavasszal és ősszel vidéken, télen pedig külföldön?
Ez nem csak egy álom, mivel a dropshipping üzlet nem köt helyhez.
Egyedül csak a bevételed állhat a felvázolt életminőség útjába.
Tehát ha vállalkozás indítása előtt állsz, és webshop ötleteken gondolkodsz, akkor a dropshippinggel nem nagyon tudsz mellélőni.
Akad azonban néhány dolog, amit mérlegelned kell, mielőtt fejest ugrasz a mély vízbe.
A dropshipping hátrányai
1. Ha közelről érkezik, kevés a profit – ha távolról érkezik, hosszú a szállítás
Sajnos a magyar dropshipping beszállítóktól vásárolt árukon kevés a profit, ugyanis ők is jó eséllyel Kínából rendelik a termékeket, de aztán leszedik a saját részüket, ezért egyfajta közvetítőként működnek.
Ezt elkerülendő te is rendelheted Kínából a termékeket, de ennek viszont az lesz a hátránya, hogy nagyon lassan fog Magyarországra érni a vásárlóhoz.
Az emberek pedig nem szeretnek heteket (vagy hónapokat) várni a rendeléseikre.
Ezért sok esetben választanod kell:
- Alacsony profit, de sok vásárló
- Magas profit, de kevés vásárló.
2. Nincsen pontos rálátásod a termékekre
Mivel a termék a beszállítótól/gyártótól egyenesen a vásárlóhoz kerül, ezért te nem érintkezel a termékkel.
Ez a dropshipping legnagyobb előnye, de az egyik legfontosabb hátránya is.
Nem láthatod, hogy a termék vajon a szállítás közben sérül meg, vagy már úgy került be a dobozba.
Így pedig nagyon nehéz védekezned az esetleges vásárlói panaszok ellen.
Emellett a dropshippingnél gyakran későn jut el hozzád az információ, hogy a termék készlet elfogyott.
Több termék rendelése esetén pedig lehet, hogy más időpontokban érkeznek meg, ha több gyártótól/beszállítótól jönnek.
Amennyiben pedig külföldről érkezik a termék (pl.: EU-n kívülről), akkor vámköteles lehet.
3. Nagy konkurencia
Az alacsony belépési küszöbnek hála rengetegen kezdtek és kezdenek dropshipping értékesítésbe.
Az kijelenthető, hogy a dropshipping termékeken jellemzően kicsi a haszon.
De ezt tovább ronthatja, ha a termékek más webáruházakban is megtalálhatóak.
Ekkor ugyanis akarva-akaratlanul árverseny alakulhat ki a piacon, ugyanis néhány vállalkozás ahelyett, hogy a marketingjén, a konverzióján vagy a tartalmain javítana, az egyetlen megoldást az ár csökkentésében látja.
Összefoglalás
A dropshipping webáruház kétségkívül 2020 egyik legnagyobb üzleti lehetősége.
Azonban ne zavarjon össze a külső máz, meggazdagodni sajnos nehezen lehet vele.
Célszerű úgy gondolni rá, mint egy remek recept a webshop elindulásához.
Ha viszont az első lépés után tovább szeretnél növekedni, valószínűleg túl kell lépned majd a dropshipping korlátjain.