Leggyakoribb webdesign hibák a weboldal készítés során

Megosztás itt: facebook
Megosztás itt: google
Megosztás itt: twitter
Megosztás itt: linkedin
Leggyakoribb webdesign hibák a weboldal készítés során

Ma már mindenki tudja, hogy a saját weboldal elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy az emberek megtalálják őket, és esetleg vásároljanak is. Nem véletlen, hogy egy több cég vág belel a saját honlap készítésébe, még akkor is, ha eleinte nincsen kész koncepciójuk. Hiszen az a legfontosabb, hogy fent legyünk a neten, nem?

Talán pár évvel ezelőtt ez igaznak bizonyult, azonban ma a válasz inkább így hangzana:

Az a legfontosabb, hogy JÓL legyünk fent a neten.

Ha egy barátot vagy ismerőst kérünk meg arra, hogy dobjon nekünk össze egy weboldalt, akkor az úgy is fog kinézni, kivéve, ha nincs akkor szerencsénk, hogy profi legyen. Máskor az a baj, hogy annyira ki szeretnénk tűnni a tömegből, hogy túl egyedire sikeredik a honlap, amit a látogató egyszerűen nem tud elfogadni.

Mégis az általános problémák közé olyan webdesign hibák tartoznak, amit egy kis odafigyeléssel kijavíthatunk. Nézzük, mik ezek!

Ezek e legtipikusabb webdesign hibák

1. Vizuális hibák

A vizuális hibák első pontja lehetne a színek összeválogatása. A mai honlapok inkább a fehéres hátteret szokták választani, és arra építik rá a szöveget. Pár évvel ezelőtt gyakrabban futottunk bele a zöld, kék vagy éppen fekete háttérbe is, és sajnos még mindig maradt belőlük pár.

Viszont ezeket a megoldásokat jobb messziről kerülni, főleg, ha arra gondolunk, hogy sok telefonon már éjszakai mód is van, ez pedig csak tovább rontana a weboldal kinézetén.

A színeknél azt is megemlíthetjük, amikor az árnyalatok nem passzolnak egymással. Amikor egyedi webes megjelenés a célunk, akkor nem szabad túllőni a célon.

Nyugodtan használjunk máshol is működő színeket, amik nemcsak egymáshoz, hanem a weboldalunk mondanivalójához is illeszkednek.

A színnek háttértartalma is van

Miközben egy gyerekekről szóló oldal nyugodtan lehet zöld és narancs, addig az ügyvédek inkább pasztellszíneket választanak.

Pont ezért azt is meg kell említeni, hogy a szöveg színét is aszerint válasszuk ki, hogy mi az olvasható. Világos háttérre ne tegyünk halvány szürke betűket, mivel fárasztja a szemet, és az olvasó inkább másik weboldalt keres magának. Akkor használjunk színes betűket, ha valamilyen fontos információt akarunk kiemelni.

2. Szöveggel kapcsolatos hibák

Az esztétika után meg kell említeni a szöveggel kapcsolatos hibákat, mint például a nyelvtant. Talán az iskolában sem szerettük ezeket az órákat, azonban most szükségünk van rá.

Mivel mind emberek vagyunk, ezért bármikor félreüthetjük a billentyűzetet, és az olvasó egyszer-kétszer meg is bocsát. Azonban, ha bődületes elírásokat talál, akkor veszíteni fogunk a hitelünkből, és nem fogja érdekelni a termékünk.

Az olvashatóság a legfontosabb

Miután kijavítottuk a nyelvtant, arra is kell figyelnünk, hogy a szöveg olvasható maradjon, ehhez pedig ismernünk kell a tipográfiát. Internetes felületen kerüljük a talpas betűket, és csak ott használjunk kézírásos fontot, ahol szeretnénk felhívni a látogató figyelmét, mint például a címeknél és az alcímeknél. Fontos, hogy a betű ne legyen se túl nagy, se túl kicsi, és mindig jól jelenítse meg a magyar ékezeteket.

Amennyiben sikerült szép betűtípust találnunk, akkor már csak arra kell figyelnünk, hogy a szöveg ne legyen ömlesztve. Senki sem szeretne egész oldalakat végigolvasni, hanem inkább átfutná a tekintetét a rövidebb bekezdéseket.

Minél szellősebb a szöveg, annál jobb!

3. Grafikai hibák

Úgy tartják, hogy egy kép többet mond 1000 szónál, úgyhogy meg kell említeni a grafikai hibákat is. Ilyen lehet, amikor túl nagy vagy éppen túl kicsi képet szúrunk be. Előbbinél ki fog ugrani a bekezdésből, és még a weboldalunkat is lassítja. Utóbbinál nem fog rendesen látszani, és ha rákattint a felhasználó, akkor pixeleket fog látni. Egyik megoldás sem ajánlott.

Vannak olyan weboldalak, ahol a képeken vízjelek vannak. Ezt szintén kerüljük el, mivel az interneten az a legjobb, hogy olyan letöltőhelyek is vannak, ahol nem kell fizetni értük.

Teljesen ingyen és jogdíjmentesen tudunk válogatni a szebbnél szebb képek között, amiket utána szabadon felhasználhatunk.

Ezáltal nemcsak azt kerüljük el, hogy valamelyik kép tulajdonosa feljelentsen minket, hanem esztétikailag is megfelelő dizájnt tudunk varázsolni.

Navigációs hibák

Ha a kinézet már működik, akkor jöhetnek a navigációs hibák. Biztosan mi is voltunk már olyan oldalon, ahol lehetetlen volt bármit is megtalálni. Mindig törekedjünk arra, hogy a kereső látható helyen legyen, és tényleg adjon ki találatot. Az embereknek ne kelljen sokáig kutakodniuk, mert akkor máshova fognak menni. Ugyanez vonatkozik a menükre is. Minél több az almenü, annál nagyobb lesz a káosz, próbáljuk meg követhetően szétválasztani a tartalmat.

Itt jön a képbe a lassú betöltés is. Talán nincs annál zavaróbb, mint amikor rákattintunk valamire, és utána hosszú másodperceket várunk, de még mindig nem történt semmi. Ez azt fogja eredményezni, hogy a felhasználó inkább kilép, és másnál folytatja az olvasást.

A rossz navigáció abban is meglátszik, amikor a weboldal fejlesztői nem gondoltak a mobilfelhasználókra. Sokan megoldják egy szeparált mobil-weboldallal, vagy egy lebutított változattal, ez azonban ma már nem elfogadható. Sokkal fontosabb a reszponzív oldal elkészítése, mivel a mobil és a számítógép használói mind más okból látogatják meg az oldalunkat.

Tartalmi hibák

Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni a tartalmi hibákat. Lehet, hogy pár évvel ezelőtt készítettünk egy fontos bejegyzést, azonban nem lett frissítve. Ha a látogató meglátja a dátumot, akkor el sem fogja olvasni. Inkább dolgozzuk át, és tegyük fel újra, mint csak a régi tartalomra hagyatkozni.

Az is problémát okoz, ha nincsen célcsoportunk, és megpróbálunk mindenkit megszólítani. Nem mindegy, hogy anyukáknak akarunk tanácsot adni, vagy ügyvédeknek, teljesen más hangnemet és más példákat használunk a bejegyzéseinkben.

Ne hagyjuk abba

Persze ide tartozik az is, hogy elfeledkezünk a weboldalról.

Lehet, hogy az elején sok pénzt beleöltünk, aztán évekig rá sem nézünk. Ezáltal csak pénzkidobás az egész, akkor inkább neki se álljunk.

A folyamatos tesztek és analitikai adatok fogják megadni a későbbi sikert. Ráadásul a webdesign trendek is változnak, úgyhogy érdemes folyamatosan igazítani a honlapot, így az olvasó mindig örömét leli benne, pont ezért ne bízzuk a véletlenre!

András Kovács

András Kovács

A creativesite.hu weboldal tulajdonosa és bloggere. Elsősorban egyedi grafikai tervezésű weboldalakat készít kis- és középvállalkozások számára.

Leave a Replay