7 leggyakrabban elkövetett SEO hiba webáruházaknál

7 leggyakrabban elkövetett SEO hiba webáruházaknál

A webshopok keresőoptimalizálása egy összetett folyamat, épp ezért rengeteg a hiba lehetőség is. Sokan úgy gondolják, hogy egy szépen elkészített, letisztult és igényes honlap elég ahhoz, hogy látogatók ezrei keressék fel az oldalt, azonban a dolog nem ennyire egyszerű. Hiába a szép design, a fentről ‘beúszó’ felirat és a tűéles termékfotó, ha azt nem látja senki, mert az oldal nincs megfelelően optimalizálva.

 

Épp ezért ebben a cikkben azt a 7 leggyakrabban elkövetett webshop SEO hibákat fogjuk átbeszélni, amire mindenképp oda kell figyelni ahhoz, hogy a jövőben organikusan is  megtaláljanak a Google keresőben.

Duplikált tartalmak

A duplikált tartalmak talán a legtöbbet elkövetett SEO hiba, amit a webshopoknál észre lehet venni. De mi az a duplikáció, és miért olyan fontos?

 

A duplikált tartalmakat mondhatnánk úgyis, hogy többszörözés, vagyis egy olyan szövegrész a honlapon, aminek a tartalma azonos egy másik szöveggel, azonban a két tartalom más URL címen érhető el.

 

Vagyis, ha az oldalon van több olyan szövegrész, ami más aloldalakon is egy az egyben előfordul, az duplikált tartalom. Webáruházaknál ez a probléma akkor szokott felmerülni, ha pl. a termék oldalakon megjelenő leírás sablonos és nem egyedi. Nézzünk egy egyszerű példát:

Adott egy bicikli webshop. Az oldalon rengeteg fajta biciklit lehet venni, és egy bizonyos típuson belül is több szín érhető el. Ha egy adott bicikli termék oldalát vizsgáljuk és ott a színek között válogatunk, akkor a termék oldal URL-e is valószínűleg változni fog azonban a termék leírás és adatai nem.

 

biciklishop.hu/noi-kerekpar/22-kemping/#red

biciklishop.hu/noi-kerekpar/22-kemping/#blue

 

Ahhoz, hogy ez ne okozzon duplikáció kanonikus URL-t kell beállítani. Ehhez ki kell választani az alapértelmezett verziót, vagyis azt, ami a legnépszerűbb vagy, amit a legtöbben vásárolnak. Pl. ha a piros akkor az lesz a kanonikus verzió. A kanonikus címkét minden más színben elérhető termék oldalhoz hozzá kell adni, ezzel jelezve Google-nek, hogy ez az alapértelmezett verzió.  

Gyenge minőségű oldalak indexelése

A másik hatalmas hiba webáruházaknál, amit sok helyen látok, hogy az összes oldal indexeltetve van. Fontos, hogy a Google mindig az alapján ítéli meg egy weboldal minőségét, hogy az indexben jelenleg milyen aloldalakat talál. Ha többségében gyenge minőségű oldalakat szerepelnek az indexben, akkor az a helyezéseket is befolyásolni fogja. Épp ezért minden olyan aloldalt, ami nem elég ‘értékes’, ahhoz, hogy megjelenjen a találati listában, noindex attribútummal kell ellátni. Vagyis meg kell keresni azokat az oldalakat, amelyek visszahúzzák az oldal minőségét.

Ilyenek pl. a kosár oldalak, köszönjük, hogy megvásárolta / feliratkozott oldalak, de ilyen lehet pl. a rengeteg címke vagy kategória oldal is. A címke oldalakat például érdemes alapértelmezetten noindexre tenni.

Ahhoz, hogy egy kategória vagy címke oldal elég értékes legyen 3 tényezőnek kell megfelelni:

 

– Tartalmazzon legalább 8-10 értékes cikket.

– Legyen rajta egyedi szöveg, ami leírja milyen cikkeket találnak itt a felhasználók.

– Keressenek a felhasználók arra a kulcsszóra, ami a kategória / címke neve.

 

Nagyon fontos, hogy egy oldalt mindig csak azután szabad noindexelni, miután ellenőriztük, hogy nem érkezik rá organikus forgalom!

Kulcsszókutatás hiánya

Még most 2020-ban is vannak olyan weboldal tulajdonosok, akik nem egy stratégia alapján publikálják a honlapra a tartalmakat. Sokan csak a meglévő tapasztalataik alapján a céges folyamatokról és kampányokról írnak, azonban ezekre organikus forgalom nagy valószínűséggel nem fog érkezni. A Google csak azokat a bejegyzéseket fogja előre sorolni az első oldalra, amelyek valamilyen kulcsszóra vannak optimalizálva. Ahhoz, hogy az ideális célközönség a honlapra találjon olyan kulcsszavakat kell használni a szövegben, amit ők használnak. A kulcsszókutatás során azokat a kifejezéseket kapjuk meg amire a felhasználók már korábban keresnek abban az iparágban. Ezeket a kulcsszavakat felhasználva olyan SEO barát szöveget lehet előállítani, ami mind a Google, mind a felhasználók számára értékes lesz. A kulcsszó kutatáshoz használhatsz ingyenes eszközöket pl. Ubersuggest, Rank Tracker, vagy fizetős nagyobb adatbázissal rendelkező szoftvereket is pl. SEMrush.

Vásárlói útvonal nincs lefedve

Ahhoz, hogy a látogatókból vásárlók legyenek több érintési pontra van szükség, vagyis nem elég az, hogy folyamatosan az adott terméket toljuk a látogató orra alá. Ma már minden 2. vásárlás egy kereséssel indul, ahol nem feltétlen a konkrét terméket keressük, hanem valamilyen problémát szeretnénk megoldani. Ha a vásárlás legelső szakaszában vagyis az információ gyűjtés fázisában a mi weboldalunkkal találkozik először a látogató máris közelebb vagyunk a célhoz, azonban ezt még lehet fokozni. Érdemes átgondolni, hogy a felhasználók milyen útvonalon jutnak el arra a pontra, amikor már biztosak abban, hogy milyen termékre van szükségük. Nézzünk egy példát:


Adott egy fehérjepor webshop. Ha csak a ‘fehérje’ és a hozzá kapcsolódó kulcsszavakra fókuszálunk rengeteg vásárlót veszíthetünk. De, ha jobban belegondolunk, mikor szoktak az emberek fehérjét vásárolni? Ha edzeni, futni, vagy valamilyen testmozgással kapcsolatos tevékenységet végeznek. A megoldás, hogy ezekre a kulcsszavakra is optimalizálunk és olyan tartalmakat állítunk elő, hogy a vásárló minden fázisban a mi weboldalunkat találja meg.

Strukturált adatok hiánya

A schema markup vagy magyarul strukturált adatok olyan plusz információk, amelyek a már jól megszokott meta title és description mellett képes megjeleníteni az adott termék konkrét specifikációt is. Nagyon kevés webáruháznál látni strukturált adatokat, épp ezért egy hatalmas lehetőség, hogy a versenytársad elé kerülj. Nézzünk egy példát:

Strukturált adatok

 

A képen jól látszik, hogy az adott termék adatai is megjelennek a találati listában, ami plusz lehetőség ahhoz, hogy kitűnj a tömegből és növeld az átkattintási arányt. A specifikációk mellett meg tudod jeleníteni a felhasználói visszajelzések alapján hány csillaggra lett értékelve a termék, az árat és az aktuális készletet is. A strukturált adatok beállításához, használd az ingyenes All In One Schema Rich Snippets WordPress bővítményt.

HTTPS protokoll

A HTTPS protokoll biztosítja azt, hogy a felhasználók által megadott adatok biztonságban jussanak el a célszerverhez. Az alap HTTP protokollnál pl. a Google Chrome piros lakattal jelzi, hogy ne adjunk meg semmilyen adatot, ugyanis illetéktelenek kezébe kerülhetnek a felhasználónevek, jelszavak vagy akár bankkártya adatok is.

blank

 

A fenti példa nem túl bizalom gerjesztő, épp ezért azt javaslom, hogy egy ingyenes 3 hónapos SSL tanúsítványt mindenképp igényelj a tárhelyszolgáltatónál. Arra is érdemes figyelni, hogy az átállást követően minden URL a megfelelő helyre legyen átirányítva, ehhez használd a Really Simple SSL ingyenes WP plugint.

Lassú oldalbetöltés

Bár a sebesség egy rangsorolási tényező, de a többi SEO faktorhoz képest minimális a hatása. Azonban az oldal betöltés és a felhasználói élmény kapcsolata már jelentős mértékben befolyásolhatja a helyezéseket. Ugyanis a Google célja, hogy mindenki az ő keresőjét használja, ehhez pedig az kell, hogy a felhasználók elégedettek legyenek. Ha az oldal betöltésére 4-5 mp-et kell várni a felhasználók jelentős része idő előtt visszalép a találati listára. A magas visszafordulási arány azt jelzi, hogy a látogatók nem voltak elégedettek a honlappal, ami egy idő után hátrébb sorolást fog eredményezni.

A legtöbb weboldalnál a nagyméretű képek okozzák a gondont, amelyek tömörítés nélkül több MB-os formában kerülnek fel a honlapra. Bár a kép tűéles, de iszonyúan lassan jelenik meg pl. mobilon. Ahhoz, hogy a kép is éles maradjon, de a mérete se legyen kirívóan magas, használd a TinyPNG ingyenes online képtömörítő eszközt.

 

A másik gyakori hiba, hogy a CSS és Javascript fájlok nincsenek minimalizálva, valamint nincs bekapcsolva a compression és a GZIP tömörítés sem.

Összegzés

A webáruházak keresőoptimálása összességében megegyezik el a ‘normál’ oldal keresőoptimalizálásával, de mégis vannak olyan részek amikre jobban oda kell figyelni. Ilyen például a kategória oldalak optimalizálása is, hiszen egy webshopnál a látogatók jelentős része vagy oda vagy a blogra fog érkezni. A minőségi, releváns és rendszeres tartalomgyártás még mindig a legjobban kifizetődő SEO folyamatok egyike, épp ezért erre a területre mindig érdemes kiemelt figyelmet fordítani.